Vad är det med hästar?

Ja, vad är det egentligen med hästar som gör att man blir så fast :). Läste en artikel i gårdagens lokaltidning: Riktiga stigbyglar och riktiga träns och jag blev lite fascinerad. För hur många gånger har man inte åkt av den där hästkraken (dock inte samma) och likväl har man hoppat upp igen. Och hur mycket hästen drog i bettet och hade full galopp så ville man nästa gång galoppera igen, och igen och igen och igen... Nog har jag flertalet gånger varit lite skraj att åka i backen, allra helst när man skrittar på en asfaltsväg, men samtidigt finns det ett slags samspel mellan häst och människa som är väldigt intressant.

Nu när jag fått promenera en massa har jag eller rättare sagt hästen och jag övat på lite saker där han ska lyssna på mig utan att jag egentligen säger något, utan bara genom ledarskap eller snarare partnerskap) som det skrivs om i boken "Horsemanship" av Lisbeth Johnson, Marie Haglund och Ulf Owenede). Jag har precis börjat läsa boken, men inledningen berättar lite kort vad det är: "Horsemanship är en filosofi om hur man skapar en naturlig relation till sin häst, utifrån hästens perspektiv. Hästar är av naturen villebrådsdjur och flyktdjur. Vi människor är rovdjur. Det finns mycket i vårt naturliga beteende som kan ställa till det i relationen oss emellan. Bara genom att bli medvetna om det kan vi nå så mycket längre i arbetet med våra hästar."  Förmodligen kommer jag inte praktisera övningarna i boken fullt ut, men det ska bli spännande att läsa och helt klart bra att ha med i bakhuvudet i ridningen.

Carpe Diem

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0